جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امام هادى در برابر بحث جنجالى خلق قرآن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکى از بحثهاى داغ و بى‏فایده‏اى که مدتى قبل از عصر امامت حضرت هادى علیه‏السلام و سپس در آن عصر موجب کشمکش بین دو فرقه‏ى «معتزله» و «اشاعره» شد و باعث اختلافات گردید، این بود که معتزله که به عقل تکیه مى‏کردند، معتقد بودند قرآن، حادث و مخلوق است یعنى قبلاً نبود و خدا آن را بعد حادث کرد، ولى اشاعره و اهل حدیث مى‏گفتند قرآن کلام خدا است و بنابراین از صفات خدا و قدیم است و مخلوق نیست.

این موضوع جنبه‏ى سیاسى پیدا کرد، با اینکه هیچگونه فایده‏ى علمى و… نداشت، موجب اتلاف وقت مى‏شد و از سوى دیگر ممکن بود شیعیان را نیز وارد میدان کند و فرصتهاى آنها را در راههاى بیهوده، تلف نماید.

امام هادى علیه‏السلام سکوت در برابر چنین بحثى را به صلاح دانست و هرگونه بحث و بررسى در این مورد را ناروا و بیهوده و بدعت اعلام کرد و شیعیان را از ورود به این بدعت و درگیرى با این بحث برحذر داشت و در نامه‏اى (که به حکم یک اعلامیه بود) به احمد بن اسماعیل بن یقطین، چنین نوشت:

«بسم الله الرحمن الرحیم: خداوند ما و تو را از فتنه مصون دارد و عصمتى دهد که اگر چنین کند نعمت و لطف خود را عظیم کرده و اگر نکند نتیجه‏اش هلاکت است، ما بحث و جدال در مورد خلق یا

عدم خلق قرآن را بدعت مى‏دانیم، که پرسنده و پاسخگو هر دو در آن بدعت به طور یکسان شریکند، پرسنده به دنبال چیزى است که سزاوار آن نیست و پاسخ دهنده خود را بیهوده به زحمت و مشقت مى‏اندازد، تنها خداوند، خالق است و هر چه جز او مخلوق مى‏باشند، قرآن کلام خدا است، از نزد خود نامى بر آن مگذار که از گمراهان خواهى شد، خداوند ما و تو را از کسانى که از خدا در نهان بیمناکند و از روز قیامت ترسانند، قرار دهد.»(1)

به این ترتیب از نظر شیعه، بحث درباره‏ى خلق قرآن و عدم خلق آن قدغن شد و شیعیان باید قرآن را کلام خدا بدانند و بس.

امام هادى علیه‏السلام با این اعلامیه قاطع، حوزه‏ى علمیه شیعه و شیعیان را از سقوط در این دره هولناک که قربانیهاى بى‏شمار داده بود و وقت عزیزشان را تلف مى‏کرد، حفظ کرد و این اعلامیه درس بزرگى بود که شیعیان در آینده نیز وارد این بحثها نشوند و حوزه فرهنگ خود را از این لاطائلات حفظ کنند.


1) توحید صدوق، ص 224 – زندگى امام هادى، باقر شریف قرشى، ص 380.