جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احترام خاص امام هادى به فقیه شیعه و پاسخ به معترضین

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امام حسن عسکرى علیه‏السلام نقل مى‏کند: یک روز یکى از فقهاى برجسته شیعه در یک مجلس شکوهمندى به محضر امام هادى علیه‏السلام

آمد، او قبلاً با یکى از مخالفان ناصبى مناظره کرده بود و آن مخالف را محکوم و درمانده نموده بود، امام هادى تا او را دید برخاست و احترام شایانى به او نمود و او را در صدر مجلس نشانید، درآن مجلس گروه بسیارى از علویان و عباسیان و طالبیان حضور داشتند.

در این هنگام بزرگ هاشمیان به امام هادى علیه‏السلام رو کرد و گفت:

«اى پسر رسول خدا! آیا این گونه یک نفر انسان عادى (بدون حسب و نسب) را بر بزرگان بنى‏هاشم از طالبیان و عباسیان، مقدم داشتى؟!»

امام هادى: بپرهیزید از اینکه در صف قومى باشید که خداوند در نکوهش آنها فرمود:

الم تر الى الذین اوتوا نصیباً من الکتاب یدعون الى کتاب الله لیحکم بینهم ثم یتولى فریق منهم و هم معرضون:

«آیا ندیدى کسانى را که بهره‏اى از کتاب (آسمانى) داشتند، به سوى کتاب الهى دعوت شدند، تا در میان آنها داورى کند، سپس گروهى از آنان (با علم و آگاهى) روى مى‏گردانند، در حالى که از پذیرش حق، اعراض دارند.» (آل‏عمران / 23)

امام هادى: آیا شما به داورى قرآن کتاب خدا، راضى نیستید؟

حاضران: چرا، راضى هستیم.

امام هادى: مگر نه این است که خداوند مى‏فرماید:

یا ایها الذین آمنوا اذا قیل لکم تفسحوا فى المجالس فافسحوا یفسح الله لکم و اذا قیل انشزوا فانشزوا یرفع الله

الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات:

«اى کسانى که ایمان آورده‏اید، هنگامى که به شما گفته شود مجلس را وسعت بخشید (و به تازه واردها جا دهید) وسعت بخشید، خداوند (بهشت را) براى شما وسعت مى‏بخشد و هنگامى که گفته شود، برخیزید، برخیزید، خداوند کسانى را که ایمان آورده‏اند و کسانى را که علم به آنها داده شده، درجات عظیمى مى‏بخشد.» (مجادله / 11).

خداوند چنین پسندیده که دانشمندان مؤمن را بر مؤمن غیر دانشمند، برترى بخشد، چنان که پسندیده مؤمن را بر غیر مؤمن برترى دهد.

به من بگویید: آیا خداوند فرموده:

یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات:

«خداوند مؤمنان صاحب علم را بر مؤمنان غیر صاحب علم و درجاتى برترى داده» یا فرموده است:

یرفع الله الذین اوتوا شرف النسب درجات:

«خداوند صاحب حسب و نسب را بر دیگران به درجاتى برترى داده است؟»

آیا خداوند نفرموده:

هل یستوى الذین یعلمون و الذین لا یعلمون:

«آیا کسانى که مى‏دانند با کسانى که نمى‏دانند یکسانند؟» (زمر / 9)

شما چرا مرا در مورد این فقیه که او را احترام و تجلیل کردم

مورد انتقاد قرار مى‏دهید با اینکه خداوند او را مقام ارجمند داده و تجلیل کرده است؟!

اینکه این فقیه، فلان ناصبى مخالف را در مناظره‏اش با دلایل محکم سرکوب و درمانده نموده همین کار او بهتر از هرگونه شرافت نسبى است.

یکى از عباسیان که در مجلس حضور داشت، باز در اعتراض خود لجاجت کرد، امام هادى علیه‏السلام بعد از گفتارى، به او فرمود: «اگر من غیر هاشمى را به خاطر علم و کمالش بر هاشمى ترجیح دادم، عباس (جد شما، عموى پیامبر) با ابوبکر بیعت کرد و پسرش عبدالله پس از بیعت با عمر، به خدمت او پرداخت، چرا به عباس و ابن‏عباس انتقاد نمى‏گیرید که غیر هاشمى را بر هاشمى ترجیح دادند، اگر آن را در مورد آنها روا مى‏دانید، این مورد را نیز در مورد من روا بدانید.(1)

اعتراض کننده از این پاسخ امام هادى علیه‏السلام به قدرى منکوب شد که گویى سنگ در دهانش گذاشته‏اند، ساکت و خاموش گردید.(2)

به این ترتیب امام هادى علیه‏السلام با برخوردهاى منطقى و قاطع خود، به علم و دانش احترام و ارج بسیار مى‏نهاد و مردم را به فضیلت‏پرورى و علم دوستى تشویق مى‏نمود.


1) باید توجه داشت که این پاسخ از باب الزام خصم به عقاید مورد احترام خودش هست.

2) اقتباس از احتجاج طبرسى، ج 2، ص 259 و 260.