جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نواب خاص‏ (2)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

همان گونه که پیشتر اشاره شد طبق نقل مسعودى حضرت امام هادى علیه‏السلام خود را از بسیارى از شیعیان خود – مگر از عده‏ى قلیلى از خواص خود – پنهان مى‏کرد و چون امر به حضرت امام حسن عسکرى علیه‏السلام منتهى شد. آن حضرت از پشت پرده با خواص و غیر خواص تکلم مى‏فرمود، مگر در آن اوقات که سوار مرکب مى‏شد و به خانه مى‏رفت. این رفتار مقدمه‏اى براى غیبت حضرت صاحب الزمان علیه‏السلام بود که شیعیان به این نوع ارتباط انس گیرند و از غیبت وحشت نکنند و عادت در احتجاب و اختفاء جارى شود.

حضرت مهدى علیه‏السلام در دوران غیبت صغرى توسط نایبان خاص خود با مردم ارتباط داشت. آن حضرت علیه‏السلام چندى عثمان بن سعید عمرى را – که از اصحاب جد و پدرش بود و ثقه و امین ایشان قرار داشت – نایب خود قرار داد و به توسط وى به عرایض و سئوالات شیعه جواب مى‏دهد.

پس از عثمان بن سعید، فرزندش محمد بن عثمان به نیابت امام منصوب شد و پس از وفات حسین بن روح نوبختى على بن محمد سمرى نیابت ناحیه‏ى مقدسه امام را داشت.

چند روز به مرگ على بن محمد سمرى (که در سال 329 هجرى اتفاق افتاد) مانده بود که از ناحیه‏ى مقدسه‏ى توقیعى صادر شد که در آن به على بن محمد سمرى

ابلاغ شده بود که تا شش روز بدرود زندگى خواهد گفت و پس از آن در نیابت خاصه بسته و غیبت کبرى واقع خواهد شد و تا روزى که خدا در ظهور آن حضرت اذن دهد، غیبت دوام خواهد یافت(1)و به مقتضاى این توقیع غیبت امام زمان علیه‏السلام به دو بخش منقسم مى‏شود.

اول غیبت صغرى که از سال دویست و شصت هجرى شروع نموده و در سال سیصد و بیست و نه خاتمه مى‏یابد و تقریبا هفتاد سال مدت امتداد آن مى‏باشد.

دوم غیبت کبرى که از سال سیصد و بیست و نه شروع کرده و تا وقتى که خدا بخواهد ادامه خواهد یافت.

پیامبر خدا صلى الله علیه و اله در یک حدیث متفق علیه(2)مى‏فرمایند:

لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذاک الیوم حتى یبعث فیه رجلا من امتى و من أهل بیتى یواطى اسمه اسمى یملاء الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما.

«اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد خدا آن روز را دراز مى‏کند تا مهدى از فرزندان من ظهور نموده دنیا را پر از عدل و داد کند چنان که از ظلم و جور پر شده باشد».(3)


1) بحارالانوار: ج 51، ص 360 و 361. الغیبة تألیف شیخ طوسى: ص 242.

2) فصول المهمة ص 271.

3) برگرفته از کتاب شیعه در اسلام، با اندکى تصرف.