جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فتواى بزرگى که از سامرا صادر شد (2)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ناصرالدین شاه قاجار در سال 1306 ق براى سومین بار رهسپار اروپا گشت تا هر چه بیشتر و بهتر مشغول عیش و نوش‏هاى شاهانه گردد و در همین سفر تفریحى بود که امتیاز انحصار خرید و فروش توتون و تنباکوى ایران و صدور آن به خارج را براى مدت 50 سال به شرکت انگلیسى رژى داد، پس از آن که در این سفر گفت‏وگوهاى مقدماتى این قرارداد که به نام قرارداد «رژى» معروف است در لندن انجام گرفت، در 28 رجب 1308 ق در تهران به امضاى ناصرالدین شاه رسید.

این قرارداد ننگین ماهیتا استعمارى و به زیان ملت و دولت ایران بود و انگلستان اهداف چندى رااز این کار تعقیب مى‏کرد از آن جمله:

1 – اعزام مبلغان فرهنگ منحط فرنگ در لباس کارکنان کمپانى، چنان که نوشته‏اند: «در مدتى اندک، بیش از دویست هزار فرنگى به عنوان کارگزاران این شرکت به ایران اسلامى هجوم آوردند و گروه گروه در شهرها و ولایات ایران مستقر شدند(1)

2 – استخدام مسلمانان در این شرکت براى استثمار و استعمار هر چه بیشتر آنها.3 – ترویج فحشا و در نهایت استعمار یک ملت و در یک کلمه، اشغال غیرمستقیم ایران.

قضیه چنان خفت‏بار و رسواکننده بود که مردم به ویژه علماى کشور را به قیام واداشت علماى تبریز، ضمن تلگرافى به شاه نوشتند:

«با کمال حیرت مشاهده مى‏کنیم که پادشاه ما کافه‏ى مسلمین را مثل اسیران به کفار مى‏فروشند… مسلمانان مرگ را بر زیر دست شدن کفار ترجیح مى‏دهند»(2)

و در تلگرافى دیگر نوشتند:

» 42 سال است سلطنت مى‏کنى، محض طمع، مملکت خودت را قطعه قطعه به فرنگى فروخته‏اى، خود دانى، اما ما اهالى آذربایجان خودمان را به فرنگى نمى‏فروشیم»(3)

علماى شهرهاى دیگر نیز سعى کردند تا شاه را از این قرارداد ننگ‏آور منصرف و او را وادار به لغو آن کنند، اما شاه که جز به عیش و نوش خویش فکر نمى‏کرد وقعى به این هشدارها ننهاد.

چنان بود که روحانیون و علماى آگاه و بیدار، یکى پس از دیگرى به هر طریقى که ممکن بود حوزه سامرا را – که آن روز خانه امید و پناهگاه مسلمانان بود – به یارى طلبیدند، تا این که در نهایت امر، آیت الله سید محمد حسن شیرازى معروف به میرزاى بزرگ و زعیم حوزه‏ى سامرا و مرجع بزرگ آن روز، فتواى بسیار معروف خودش را در تحریم تنباکو صادر کرد و با این کار خداپسندانه، تمام رشته‏هاى استعمارگران و خودفروختگان را پنبه کرد…

در خصوص خاستگاه آن حماسه بزرگ که به حق حماسه‏ى فتوا نامیده شده و در مورد شأن صدور فتواى تحریم، آیت الله سید رضى شیرازى یکى از نوادگان میرزاى بزرگ، از فرزند مرحوم آیت الله نایینى، آقا میرزا على آقاى نائینى نقل مى‏کند که ایشان گفت:

«از پدرم (مرحوم نائینى) شنیدم: در جریان دخانیه، بین میرزاى شیرازى و ناصرالدین شاه، مکاتبات بسیارى شد. رفت و آمدهایى هم بود».

مرحوم میرزا، شب‏ها با عده‏اى از شاگردان، جلوس داشت، در یکى از شب‏ها به آن عده از شاگردانش گفت: در جلسه‏ى آینده، هر کدام از شما، صورت تلگرافى مبنى بر تحریم تنباکو بنویسید و بیاورید. در جلسه‏ى بعد، هر کدام از افراد شرکت‏کننده نوشته‏اى آورده بودیم، خواندیم و خدمت میرزا تقدیم کردیم، میرزا پس از آن که تمام نوشته‏ها را گرفت، صورت تلگرافى را خودش بیرون آورد و خواند:

«الیوم، استعمال تنباکو و دخانیات، در حکم محاربه با امام زمان علیه‏السلام است».

و فرمود:

«این تلگراف از ناحیه‏ى مقدسه شرف صدور یافته است. این گونه فرمودند که صادر کنیم»(4)


1) مجله حوزه، شماره 50 – 51، ص 194 به نقل از «قرارداد رژى»، ص 25.

2) همان، ص 199، به نقل از «میرزاى شیرازى» ملحقات، ص 241 و…

3) همان، ص 199، به نقل از «پیکار پیروز تنباکو» ص 42 و…

4) مجله‏ى حوزه: شماره‏ى 50 – 51، ص 42.