جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رسالت قلم در حوزه سامرا (2)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

روزگار شکوفایى حوزه سامرا مصادف بود با دورانى که در ایران و عراق، خیلى از نویسندگان خائن و قلم به دستان ملحد، قداست قلم را شکسته، بى‏هیچ ملاحظه‏اى مشغول تاخت و تاز در حریم مقدس قلم و نویسندگى بودند، فرنگ رفتگانى که خود را به کلى باخته و تبلیغ فرهنگ بیگانگان را کار خود ساخته بودند و ناخودآگاه تیشه بر ریشه مى‏زدند و از سر غفلت و یا خدا نکرده از روى غرض، آب به آسیاب دشمن مى‏ریختند و…

یکى از نویسندگان در ترسیم سیماى آن عصر مى‏نویسد:

«در آن عصر، کتب گمراه‏کننده و الحادى به عراق و سایر ممالک اسلامى هجوم

آورد، استعمارگران انگلیسى بعد از اشغال عراق، به منظور گمراه کردن جوانان، به ایجاد مدارس مبادرت ورزیدند، کتاب‏هاى گمراه‏کننده با هدف ترویج مادیت گسترش یافت، تا آن جا که جوانان اسلام بى‏خبر مانده و دینشان را از ناحیه اسلام اسمى پدر و مادر مى‏شناختند»(1)

در برابر این تهاجم، مکتب سامرا به نویسندگان نیک نظر ارج و بها داد، چنان که مؤسس حوزه‏ى سامرا میرزا مجدد، محدث نورى را که خطى خوب و خوانا و در دو زبان عربى و فارسى قلمى محکم و توانا داشت، منشى و ملازم نزدیک خود ساخت، وى نیز به خوبى از عهده این کار سترگ و سنگین برآمد.

میان میرزاى بزرگ و میرزا حسین نورى، رابطه‏ى تنگاتنگى برقرار بود، علاوه بر پیونده استاد، شاگردى، صمیمیت خاصى بین این دو بزرگوار حاکم بود تا آن جا که میرزاى بزرگ و به تبعیت از او، فرزندان و یارانش، محدث نورى را، «حاجى آقا» خطاب مى‏کردند.

محدث نورى که بزرگ‏ترین محدث اخیر شیعى شمرده مى‏شود، بیشتر کتاب‏هایش را، زیر نظر مستقیم میرزاى بزرگ و برخى را با تقریظ ایشان، در حوزه‏ى سامرا نوشته است، مثل:

1 – دارالسلام در دو جلد، تا، 1292 ق.

2 – معالم العبر، در تاریخ 1296 ق.

3 – فیض القدسى، در حیات سراسر تلاش علامه مجلسى که بهترین و معتبرترین کتاب در زندگى علامه مجلسى محسوب مى‏شود، در تاریخ 1302 ق.

4 – بدر مشعشع که با تقریظ میرزا چاپ شده است، تا 1308 ق.

5 – جنة المأوى.

6 – نجم الثاقب که به پیشنهاد میرزا، به زبان فارسى در سال 1303 ق در سامرا نوشته شده است.

یکى از نویسندگان درباره‏ى نقش بزرگ و کارساز حوزه‏ى سامرا در مورد قلم و ارباب قلم مى‏نویسد:

«اگر بگوییم بعد از غیبت کبرى، یعنى دوران مرحوم شیخ صدوق و طوسى و مفید، این دوران، مهمترین نقش را در معرفى تشیع و مکتب اهل بیت علیهم‏السلام داشته است، گزاف نگفته‏ایم. نویسندگان و خطیبانى همچون مرحوم سید حسن صدر، سید محسن امین، شرف‏الدین عاملى، کاشف الغطاء، محمد جواد بلاغى، شیخ محسن شراره، آقا بزرگ تهرانى، علامه امینى، محمد رضا مظفر، کاشانى و… از فارغ التحصیلان مکتب سامرا بودند که توانستند جلو تهاجمات فرهنگى دشمن را سد کنند و در جبهه‏اى وسیع، به پهنه همه‏ى عالم اسلام، بر دستاوردهاى دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم‏السلام یورش ببرند و رشته‏هاى آنان را پنبه کنند»(2)


1) مجله حوزه: شماره‏ى 50 – 51، ص 124، به نقل از معارف الرجال: ج 1، ص 80.

2) مجله‏ى حوزه: شماره 50 – 51، ص 124.