جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رؤیاى راست و درست‏ (2)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به نظر مى‏رسید که این روایت، اندکى نیاز به تحلیل و تفسیر دارد، بدین صورت:

خواب‏هاى راست و مطابق با واقع از دیدگاه قرآن، واقعیتى پذیرفته شده است و بررسى و تحقیق کامل این بحث، نیاز به کتاب مستقلى دارد همان گونه که محدث‏

نورى رحمه الله در «دارالسلام» این بحث را آورده است، ما در اینجا به طور فشرده نکاتى را ترسیم مى‏کنیم و مى‏گذاریم:

الف: خدا در قرآن شریف، خواب‏هاى متعددى را براى پیامبران بزرگ و دیگر بندگان خویش برشمرده است که از آنها، این واقعت دریافت مى‏گردد که برخى از خواب‏ها، صادق و درست و مورد توجه است و داراى پیام صادقانه و دقیق و بى‏کم و کاست.

براى نمونه، قرآن در سوره‏ى «صافات»(1)خواب ابراهیم خلیل علیه‏السلام را آورده است و در سوره‏ى «یوسف»(2)چهار خواب راست و درست را آورده است که عبارتند از: خواب یوسف، خواب دو جوان زندانى و خواب پادشاه مصر که همه‏ى اینها، از آینده، پیام داشت و همه صادقانه و درست از کار درآمد.

ب: در روایات رسیده از پیامبر و امامان نور علیهم‏السلام با انبوهى از خواب‏هاى درست و مطابق با واقع روبه‏رو مى‏گردیم که سرانجام همان گونه که دیده شده بود، به وقوع پیوست براى نمونه:

1 – پیامبر گرامى صلى الله علیه و اله در عالم رؤیا دید که گروهى همچون بوزینه‏ها، بر منبر او جست و خیز مى‏کنند و با تلاش‏هاى ارتجاعى خود امت حق طلب و توحیدگراى او را به شرک و ارتجاع و ستم و جاهلیت باز مى‏گردانند.

پیامبر صلى الله علیه و اله در همان حال از خواب بیدار شد و موج اندوه در چهره‏اش هویدا گردید که جبرئیل فرود آمد و این آیه‏ى شریفه را آورد:

(و ما جعلنا الرؤیا التى اریناک الا فتنة للناس و الشجرة الملعونة فى القرآن…)(3)(4)

2 – و نیز آن حضرت خواب‏هاى دیگرى دید و آنها را تفسیر کرد و آن گاه با گذشت زمان، همان گونه که تفسیر و پیش‏بینى فرموده بود، تحقق یافت.(5)

3 – و نیز دخت گرانمایه پیامبر صلى الله علیه و اله پدرش پیامبر را روز رحلت خویش در خواب دید و پیامبر صلى الله علیه و اله به او فرمود: دخترم! تو امشب نزد من و میهمان من خواهى بود.(6)

و همان گونه که خواب دیده و تفسیر کرده بود، تحقق یافت و او به ملکوت پر کشید.

4 – همین گونه امیرمؤمنان علیه‏السلام(7)و امام حسین علیه‏السلام(8)هر کدام به طور جداگانه پیامبر گرامى صلى الله علیه و اله در خواب دیدند و آن حضرت به شهادت آنان خبر داد و روز آن را نیز مشخص فرمود که همان گونه نیز به وقوع پیوست.

از این رو باید پذیرفت که برخى از خواب‏ها، مطابق با واقع و داراى پیام درست از آینده است و براى انسانى که خواب دیده است، از عالم ملکوت و جهان ماوراى طبیعت خبر مى‏دهد.

در روایات رسیده از پیامبر خدا صلى الله علیه و اله ثابت شده است که حضرتش فرمود:

«من رآنى فقد رآنى، فان الشیطان لا یتمثل بى».(9)

هر کس مرا در خواب ببیند، خوابش درست و مطابق با واقع است، چرا که شیطان نمى‏تواند خود را شبیه من سازد.

همان گونه که نمى‏تواند در چهره‏ى اولیاى خدا و پیامبران و امامان نور علیهم‏السلام درآید.

و نیز بدین صورت از آن حضرت آورده‏اند که فرمود:

«من رآنا، فقد رآنا…»

هر کس ما را در خواب ببیند، مطابق با حقیقت است و درست دیده است.

با این بیان، باید پذیرفت که خواب بانو «نرجس» یک خواب صحیح و مطابق با واقع و داراى پیام و خبر بوده است.

باید پذیرفت که او در عالم رؤیا درست دیده است که پیامبر گرامى صلى الله علیه و اله پس از این که او به دست فاطمه علیهاالسلام اسلام آورده او را براى فرزندش خواستگارى کرد.

و نیز خوابش صحیح بود که هر شب حضرت امام حسن عسکرى علیه‏السلام را – پس از خواستگارى او به وسیله‏ى پیامبر صلى الله علیه و اله براى امام حسن عسکرى علیه‏السلام – او را در خواب مى‏دید و آن حضرت به او خبر داد که: جدش قیصر روم در اندیشه پیکار با مسلمانان و هجوم به کشور آنها است». و به او رهنمود داد که چگونه براى رسیدن به هدف و آرزوى خویش، در لباس خدمتگزاران و پرستاران و دوشیزگان کم سن و سال درآمده و در میان آنان قرار گیرد و به همراه ارتش روم به مرزها بیاید… تا سرانجام به افتخار دیدار یار و همسرى حضرت امام حسن عسکرى علیه‏السلام نائل آید و فراق و سوز هجر، به وصال تبدیل گردد.

چه اشکالى به نظر مى‏رسید که همه‏ى اینها مطابق با واقع و درست باشد؟

مگر نه این که نمونه‏هاى بسیارى از این امور در تاریخ رخ داده است؟

و چه مشکلى در بحث است که بگوییم: خداوند پس از این که در حضرت نرجس علیهالسلام، این دختر اندیشمند و نواده‏ى حواریون و خوبان، استعداد و شایستگى روحى، فضایل و ارزش انسانى و امتیازات بسیارى چون: حیا، عفت، اقتدار، ایمان عمیق، اصالت و نجابت و شرافت خانوادگى را قرار داد او را به این افتخار جاودانه مفتخر سازد؟ و او را به این ویژگى‏ها و ارزش‏هاى والا، آراسته نماید تا بدین سان به افتخار مادرى جان جانان و محبوب دل‏ها، حضرت مهدى علیه‏السلام مفتخر گردد؟ آیا این اشکالى دارد؟

چرا که اصل وراثت در شخصیت و عظمت کودک نقش مهمى دارد، در غیر این صورت چه انگیزه‏هایى موجب مى‏گردد که پیامبر گرامى صلى الله علیه و اله از کشور روم و از حضرت مسیح علیه‏السلام در عالم رؤیا از آن دوشیزه‏ى با شخصیت و پر شکوه براى فرزندش حضرت امام حسن عسکرى علیه‏السلام خواستگارى کند؟

آیا در کشور پهناور اسلامى، براى فرزندش امام حسن عسکرى علیه‏السلام همسرى یافت نمى‏شد؟

این مقدمات شگفت و تشریفات شگرف و طولانى براى چیست؟

روشن است که ابعاد شخصیت «نرجس علیهاالسلام» و راز و رمزهاى زندگى او به صورت کاملى براى ما شناخته شده نیست، اما آنچه از این روایت طولانى، دریافت مى‏گردد، نشانگر شکوه و عظمت شخصیت آن بانوى برجسته است.


1) سوره‏ى صافات، آیه‏ى 102.

2) به سوره یوسف، آیات 42، 40، 37، 4، مراجعه شود.

3) سوره‏ى اسراء، آیه‏ى 60.

4) الدر المنثور: ج 5، ص 306. روح البیان: ج 15، ص 100 و تفسیر ابن‏کثیر: ج 3، ص 49.

5) به سیره ابن‏هشام و سایر کتب تاریخى مراجعه شود.

6) بحارالانوار: ج 43، ص 179.

7) بحارالانوار: ج 42، ص 206.

8) بحارالانوار: ج 44، ص 364.

9) بحارالانوار: ج 61، ص 211، در مصدر، به جاى «لا یتمثل بى» «لا یشتبه بى» آمده است.